Kopfoto Riomaggiore

Cinque Terre – We gaan naar Riomaggiore

Toen we vorig jaar op doorreis één dagje beschikbaar hadden om de Cinque Terre te bezoeken, wist ik het zeker: ik kom hier ooit weer terug! En dat was dit jaar al zover want we boekten een hele week in Ligurië. En dat was genieten!

We hadden wel een beetje pech want deze zomer was het echt bloedheet in Italië en ondanks dat ik dol ben op de warmte, zorgde deze hitte er wel voor dat je niet in staat was heel veel te ondernemen. De plannen om alle 5 de plaatsjes aan te doen viel daarmee helaas in het water. Maar laat ik bij het begin beginnen…. we gaan naar Riomaggiore!

Riomaggiore van bovenaf met haven

Riomaggiore van bovenaf met het kleine haventje.

Omdat het parkeren in de vijf plaatsjes niet overal mogelijk is, zetten we de auto op de grote parkeerplaats in Monterosso al Mare (Fegina – klik hier voor navigatieadres).  De stijle kronkelweg naar beneden is al een attractie op zich. Je ziet de zee liggen en op een gegeven moment kijk je zelfs op de grote parkeerplaats uit, dus je kan van bovenaf al zien of er nog plek is. Ideaal! Zo te zien was hij nog half leeg zo rond 10.30 uur. We rijden Montorosso in en daar moet je direct rechts naar het parkeerterrein, er zijn meer straatjes maar dit is allemaal Zona Traffico Limitato (ZTL). Ofwel, daar mag je alleen rijden als je een vergunning hebt. En doe je dit toch, dan zit er een fikse boete op! (zo rond de 100 euro)

Na geparkeerd te hebben stappen we de hitte tegemoet. Ach, we zitten aan zee dus straks langs de boulevard zal er vast een zee-windje ons iets verkoelen. Vanaf deze parkeerplaats is het een kwartiertje lopen naar de haven waar de ferry ligt (en andere te huren bootjes) en ongeveer 5 minuten naar het treinstation. Wij willen graag met de boot mee. De boulevard is een straatje waar soms nog wel wat auto’s rijden, maar het is er redelijk auto-luw. Er zijn wat terrasjes, er lopen verkopers met kleden rond en je kijkt neer op zonnende- en zwemmende mensen op het strand en in de zee. Het viel ons al op dat er een sterke branding is, de golven slaan hard het strand op.

kaart lopen van parkeerplaats naar boten

Op dit kaartje geeft google aan dat je bovenlangs moet (bij de groene punt) maar je kan ook het tunneltje nemen. Dit is korter en gemakkelijker voor wie niet goed ter been is.

Na zo’n 15 minuten lopen komen we bij het ticketverkooppunt aan en daar zien we al snel de borden aangeven dat er die dag geen boten zullen varen. bord geen boten naar 5 terre

Daar balen we enorm van, want als één ding geweldig is, is het aanvaren op een van de plaatsjes uit de Cinque Terre. Het bord geeft aan: geen boten vandaag naar Vernazza, Manarola en Riomaggiore. Het plaatsje Corniglia ligt hoog en niet direct aan het water dus heeft sowieso geen aanlegplaats voor boten, daarom die wordt automatisch niet genoemd en we zijn al in Monterosso al Mare. Dat wordt dus met de trein…

ticketoffice Monterosso al Mare

Het is erg druk bij het kantoor, iedereen wil graag met de boot. Maar de zee is te ruw, er varen geen boten!

We zien de laatste boten binnen komen. En eigenlijk zie je al gelijk dat het geen pretje is, de boten deinen behoorlijk heen en weer. Ze gaan dan ook weer leeg weg, een hoop mensen teleurgesteld achterlatend, wat met een boot langs de kust én het aanvaren op een van de plaatsjes is gewoonweg het mooiste.

boten monterosso Op de foto zie je het niet, maar de boot schommelde flink heen en weer.

En dus lopen we terug naar het treinstation. Daar is het natuurlijk enorm druk en hoewel het apparaat duidelijke instructies geeft, is het echt Italiaans langzaam. De kaartjes worden, zo lijkt het, op afstand door iemand één voor één uitgeprint en dan pas naar het apparaat gezonden. Zo traag is het. We staan beneden in een halletje, onderaan een trap. We vragen ons af of er niet meer apparaten zijn en voor we boven willen gaan kijken komt er een enorme horde mensen naar beneden. Er is duidelijk net een trein binnengekomen, dus naar boven toe wordt enigszins belemmerd. Nu hadden we 4 mensen voor ons in de rij, dus het risico om boven te komen en daar achterin een langere rij te komen lieten we maar even schieten.

Nu rijden wij in Nederland, net als in Italië, rechts van de weg. En onze treinen zijn net zo ingedeeld. Dus wij stappen altijd op een perron in waar de trein naar rechts wegrijdt. Dat is in Italië, of in ieder geval in de Cinque Terre dus niet zo! Daar is het omgedraaid. Als je instapt, gaat je trein dus naar links. We zijn dus op het verkeerde perron en zaten bijna in de verkeerde trein. Het is dat hij uit de richting kwam waar we heen wilden, dus toch maar even nagevraagd. We moesten naar de overkant, en dus weer naar beneden om via een tunnel aan de andere kant te komen.

station Monterosso

Het druist wat tegen ons gevoel in, maar we moeten toch echt aan de overkant wachten voor de trein die ons naar Riomaggiore brengt. Aan de linkerkant dus.

trein

De trein rijdt hier aan de linkerkant.

We kwamen in Riomaggiore aan en ondanks de hoeveelheid mensen konden we gemakkelijk doorlopen, via een lange tunnel kwamen we midden in Riomaggiore uit. Omdat het zo heet was zijn we eerst een terrasje opgedoken voor een koud drankje. Hierna zijn we naar boven gelopen omdat we halverwege waren. Eerst naar beneden en dan nog helemaal naar boven zou geen pretje zijn in die hitte.
RiomaggioreNog lang niet boven, maar je kunt al wel zien hoe stijl de straat in Riomaggiore is.

Naast winkeltjes en restaurantjes vind je er leuke kerkjes en mooie straatjes/trappetjes.

Gezien de stijle straat enorm veel van je vergt qua energie en de hitte dit nog zwaarder maakt, gaan we via een straatje, de Via Pecunia, bovenlangs terug. We komen dan uit op een plein met een prachtige grote kerk, de San Giovanni Battista. Een in 1340 door Antonio Fieschi – bisschop van Luni – gebouwd en in 1870 is er nog een stuk aangebouwd.

Kerk Giovanni Battista

Chiesa San Giovanni Battista. Een prachtige kerk die de moeite waard is van binnen te bekijken.

kerk giovanni van binnen

De kerk is binnen erg donker waardoor het lastig was foto’s te maken.

We lopen door naar het kasteel en dat betekend toch nog even een kleine klim. Maar het uitzicht is prachtig!
Riomaggiore van bovenaf

Riomaggiore ligt in een dal tussen 2 bergen in. Een dal vol gekleurde huisjes.

Bij het kasteeltje (ruine) heb je aan meerdere zijden prachtig uitzicht over de zee en vegetatie.

kasteel

uitzicht vanaf kasteel

Er varen weinig boten vanwege de ruwe zee, maar een enkele jacht durft het blijkbaar toch aan en vaart langs de kust.

We lopen naar beneden en komen aan het begin van de “Via del’Amore”, het voetpad van Riomaggiore naar Manarola. Een van de paadjes die al lang op mijn verlanglijst staat maar onze hond trekt duidelijk de hitte niet meer. Ze gaat al jaren mee naar Italië en kon de warmte altijd goed aan, maar ze is al een oude dame aan het worden. We kiezen er voor naar beneden te gaan om te gaan lunchen bij de haven zodat zij in de schaduw kan rusten en genieten van een grote bak water.

Zoe zoekt schaduw

Zoë zoekt dankbaar de schaduw op onder de bootjes. Er is in ieder geval iemand heel blij dat deze vandaag niet in het water liggen.

We lopen via hele smalle en stijle trappetjes naar beneden. Er lijkt geen einde aan te komen. Zijn we echt zo’n stuk omhoog geklommen? Uiteindelijk komen we aan in de haven en genieten van het prachtige uitzicht. Er zijn mensen aan het zwemmen, wat gemakkelijk kan nu er geen bootjes in en uit de haven varen, maar gezien de ruwe zee lijkt het me wel wat gevaarlijk.

zwemmen Riomaggiore

zwemmen in Riomaggiore haven

Riomaggiore heeft een kleine, smalle haven. Heel pittoresk met gezellige restaurantjes.

Riomaggiore haventje

Bijna alle bootjes liggen op de kant i.p.v. in het water te dobberen. Maar het blijft een gezellig aanzicht.

We sluiten Riomaggiore af met een heerlijke lunch. Favoriet hierin is toch wel de prosciutto crudo e melone. Eten in de Cinque Terre is echter niet goedkoop. Voor 3 personen met 2x meloen met ham en 1 bordje pasta, twee flessen water en 1 cola betaalden we 55 euro. Maar dat mocht de pret niet drukken, we hebben ervan genoten!

prosciuto e melone

Voor wie Riomaggiore wilt bezoeken. Je kunt vanuit Monterosso al Mare erheen varen (afhankelijk van de zee of de boten varen) of met de trein vanuit Monterosso al Mare, vanuit La Spezia met de boot en trein (boot is wel duurder maar je krijgt wel een prachtige bootreis langs diverse mooie plekjes) en vanuit Portovenere.

Ga jij naar Ligurië, neem dan deze handige reisgids voor een mooie complete rondreis mee!

Binnenkort meer over Cinque Terre, eerstvolgende blog gaat over Manarola.

A presto!

Tutta Bella Italia

Owner and blogger of Tutta Bella Italia

We willen heel graag weten wat je van deze blog post vindt. Vertel het ons hieronder.

13 Comments aan "Cinque Terre – We gaan naar Riomaggiore"

avatar
Sorteer:   Nieuwste | Oudste | Meest op gestemd
trackback

[…] als op de dag dat we naar Riomaggiore gingen, zo is ook vandaag de zee te ruw om met een boot erheen te varen. Lang balen doen we niet, […]

Lodi
Gast

Wat een prachtige plaats zeg! En wat een mooie foto’s. Dat van die trein moet je ook net maar weten! Ik kan me voorstellen dat een verfrissende duik met die temperaturen wel erg fijn kan zijn.

Sandy

Oh wow wat ziet het er schitterend uit allemaal! Ik geloof dat ik toch een duik in de zee zou nemen als ik dat zou zien, het ziet er zalig uit. Eten is wel duur daar, is dat overal in Italië zo?

Peter van de Velde
Gast

WOW! Wat een prachtige omgeving! Wij zitten er aan te denken om volgende zomer naar Italië te trekken en dachten aan Toscane maar na het zien en lezen van dit artikel begin ik spontaan te twijfelen. Ik sla deze even op!

Marla

Wow echt heel mooi daar! gelukkig had je nog op tijd de goede trein. Zou wel vervelend zijn als je weer terug moest. En als ik eerlijk ben zou ik daar ook niet gaan zwemmen. Het ziet er best gevaarlijk uit! Je kan volgens mij zo meegetrokken worden in een stroming.

sherry
Gast

Wauw wat ziet dat er prachtig uit. Mooie foto’s. Ik zou er graag heen willen. Zwemmen vind ik erg leuk vooral daar zou ik graag baantjes willen trekken.

Sylvia

Alles is mooi aan en in Italie, zo ook Riomaggiore ♥

Miss K
Gast

Zo leuke post weer. Je hebt onmiddellijk zin om je koffers te pakken. Die regio is enorm mooi. Die blauwe zee is echt prachtig he. Dat soort dorpjes vind ik zo zalig om doorheen te schuifelen.