TOPfoto

Isola d’Elba vanaf zee

Rank deze post met het aantal sterren die jij het waard vindt. (4 / 2)

– dagboek deel 3 –

Met 2 knullen van resp. 17 en 19 bij je moét je natuurlijk niet alleen maar gaan “site-seeën”… Dat snap je wel. Dan moet er ook iets spannends tussen zitten. Het viel niet meer vooraf iets spannends te vinden op Elba wat aan  de heren hun eisen voldeed maar toen ik het huren van een boot opperde, had ik hun aandacht te pakken. De oudste was meteen duidelijk over zijn idee hierbij: hij ging aan het roer! We zullen zien, zei ik toen nog…

Plannen in de war

De jongste voelde zich, de dag dat dit op de planning stond, niet lekker. Zal je net zien! Maar de oudste had natuurlijk geen zin om dit aan zich voorbij te laten gaan en wachten is niet zijn sterkste punt. De jongste is vrij gemakkelijk en had zoiets van: ga lekker jullie, ik blijf lekker liggen en we zien later wel. Nou, dat is best lastig als moeder maar oké, we hebben telefoons bij ons en het eiland is niet zo groot dus we zijn zo weer terug als het moet. Toen we bij terugkomst hem de videobeelden lieten zien was hij wat minder toeschietelijk: dát moest hij ook mee maken! En dus werd er deze week 2 keer uitgevaren. En dat het 2 aparte ervaringen werden, dat vertel ik je hieronder.

Porto Azzurro

De eerste keer uit varen was dus met alleen de oudste. We reden naar Porto Azzurro waar je Gommoni’s kan huren. Dit zijn kleine motorbootjes en met een max van 40PK motor mag je zonder vaarbewijs varen. Toen we aankwamen bleek die ik op internet had opgezocht gesloten maar er hing een groot bord bij: Wil je huren, bel ons dan! Nou, dat leek simpel maar toen we ene Enrico aan de telefoon kregen was die niet bepaald blij met het idee dat wij een boot wilden huren. Er was die dag geen boot beschikbaar. Op mijn vraag of morgen of een andere dag in die week wel iets beschikbaar zou zijn kreeg ik het antwoord dat hij geen idee had, dat wist hij dan pas. Nou, het enthousiasme droop er af en dus lieten we dat bedrijf maar voor wat het was, we gingen op zoek naar een ander.

Porto Azzurro neptunes

Porto Azzurro waar Neptunes aan het begin van de Haven een oogje in het zeil houdt.

Porto Azzurro haven

Porto Azzurro huisjes

In la porta in dieci minuti!

Een redelijk grote plaats en een haven vol bootjes dus konden we ons niet voorstellen dat er niet nog een verhuurbedrijf was. We hadden geluk! Bij de ingang van de haven stond een mooi groot bord: bootje huren? Bel ons! Beetje voorbereid op een zelfde antwoord, het was tenslotte al midden oktober, belden we op. Deze man had er echter wel oren naar om zijn bootje te verhuren en gaf aan “in la porta in dieci minuti”! Nu zeiden we gelijk al tegen elkaar: oké, 10 Italiaanse minuten, das 20 Nederlandse… :) Maar vooruit, na 15 minuten was hij er.

Bord boot huren

Gommoni

Wachten is in Italië geen straf

Want terwijl je wacht geniet je van het prachtige uitzicht. Rond Elba wordt er natuurlijk heel wat afgevist. Dus in de haven liggen veel vissersbootjes.

vissersboot

visserbootje

vissersbootje

Il Capitano

Het was snel bekeken, voor 60 euro (excl. aftanken) kregen we max 4 uur de Gommoni mee. Een boot van 5,5 meter met een 40PK motor en zitplaatsen voorop en achterop. De zee was gelukkig glad en rustig, hoewel ik daar helemaal nog niet eens over had nagedacht vooraf. Het was prachtig weer, dus je verwacht ook niet een ruwe zee. Zoon fingeerde als il Capitano en ik mocht gaan zitten en genieten. Het gas moest natuurlijk al snel open en met 60 km/pu scheerden we over het water met als enig geluid het water en een enorm joelende capitano. Ik moest er toch echt even inkomen, want al lijkt 60 km/pu niet zo heel hard, geloof mij, dat gaat hard!

oudste op boot

We laten Porto Azzurro al snel achter ons. We kregen een kaart mee met tot hoever we mochten varen. We mochten we tot Isola Corbella, een kleine rotseiland wat net voor de punt van de landtong van Lacona ligt. Nu leek dat op de kaart helemaal niet ver weg, maar dat bleek nog tegen te vallen. We deden er bijna 5 kwartier over. Natuurlijk niet continu vol gas, en met een extra rondje de eilanden Gemini en Genini.

kaart varen

Een Militair Fort

Net buiten de haven varen we Forte Focardo, een militaire basis. Het ligt hoog op een rots op Capo Perla en het enige wat je ziet is de buitenkant van het fort met een vuurtoren in het midden. Helaas staat de zon er direct boven en is het lastig er een goede foto van te maken.

Fort Focardo

Vanaf de andere zijde is het fort wat beter te zien vanwege de zonstand, maar hier maar een stukje muur. En nog net een stukje van de vuurtoren.

Fort Focardo andere zijde

Forte Longone

We varen verder en worden steeds weer verrast door alle inhammen die het eiland biedt. Zoals je ook al op de kaart kunt zien, zijn er talloze inhammen met strandjes. Maar ook zijn er heel veel mooie rotspartijen, uitstulpsels en rotseilandjes.  Nadat we voorbij Fort Focardo zijn, kijken we achterom. Daar ligt Porto Azzurro, wat er met de rotsen op de achtergrond en het grote kruis daar boven in, een prachtig uitzicht biedt. Het kruis zie je op de foto niet goed, maar staat rechts van de linker grote rotspunt van de 3 naast elkaar liggende in het midden. (klik op de foto voor een vergroting) Het gele gebouw is Forte Longone of ook wel Forte San Giacomo genoemd. Een gevangenis die nog steeds in gebruik is. Het fort stamt uit de 17e eeuw, toen nog onder Spaanse vlag, was een van de strengste van Italië. Tegenwoordig is dit wel verandert, maar dus nog steeds een gevangenis. Toen in 1814 Napoleon op Elba arriveerde kreeg hij in de fort kamers toegewezen. Dit was zijn 3e residence na Villa dei Mulini (blog volgt hierover) en Villa in San Martino. Meer weten over dit fort? Dit kun je hier vinden. (Engels)

uitzicht op Porto Azzurro

We scheren over het water en zien ineens voor ons duizenden visjes omhoog springen als mini-dolfijntjes. Wát een geweldig gezicht! Hieronder kun je zien hoe dat er uit ziet, als je goed kijkt zie je ze maar het lijkt een beetje op een zwerm vogels wat laag over het water scheert.

We worden helemaal blij van het varen met een bootje. Van het uitzicht op zee, de langsvarende zeil- en motorbootjes of al het moois wat de oever biedt. We vinden het fantastisch want vanaf het water zie je duidelijk veel meer wat je vanaf de kant niet zomaar kunt zien.

zeilbootje op zee

rotseiland
strandjes in de baai

Rots 17-10

Elba is het eiland van de mineralen

En dan ineens doemt er iets spectaculairs op… Iets wat we helemaal niet verwacht hadden, ondanks dat we wel wisten dat Elba bekend staat om zijn mineralen mijnen. Galleria Del Ginevro (Italiaanse website) heet deze prachtige oude mijn. Deze is in 1981 gesloten. Ondanks dat het weg staat te roesten, geeft het toch wel een levendig beeld van hoe dat er uit heeft gezien toen het nog draaide. (of mijn fantasie is beter dan die van jullie 😉 )

Galleria Del Ginevro vanaf zee

Galleria Del Ginevro

Maar dat is nog niet alles! Want even verderop worden we getrakteerd op de 2e mijn: Miniera del Vallone. (Italiaanse website) Deze is vanaf de zee iets minder goed te zien, maar je kunt deze bezichtigen. Kosten: 25 euro per persoon voor een tour met gids. Wij hebben dit niet gedaan omdat de jongste niet fit genoeg was. Bij navraag bleek dat je 250 treden naar beneden moet lopen en die moet je dus ook weer omhoog. Wij slaan dit keer over, maar hadden het graag van dichtbij gezien.
Nog steeds wordt deze plek bezocht door verzamelaars die o.a. Azuriet en Malachiet zoeken.

Miniera del Vallone

Miniera del Vallone 2

Miniera del Vallone 3

Miniera del Vallone hoek

Rotseilanden, rotsplaten en zeewier…

In de verte zien we al de 2 rotseilanden Gemini en Genini liggen. En hier wordt het echt even spannend want we komen pas dicht bij de rotsen tot de ontdekking dat er rotsplaten van onder de eilanden ver uitschuiven en ook nog een deel met redelijk hoog zeewier. Even knijpen we ‘m, komen we straks niet vast te zitten met de motor. We varen heel langzaam wat breder om de eilanden heen en besluiten op de terugweg buitenom te varen.

isola gemini gemimi

En dan doemt Capoliveri ineens op. Zo leuk om na een dik uur varen de plaats te zien waar je logeert. Het ligt er prachtig bij in het zonnetje.

Capoliveri vanaf zee

Hoe komen we hier ooit weer vandaan?

We zijn in de baai gekomen tot waar we mochten gaan. We varen terug maar willen nog even het strandje zien te vinden wat we op de eerste dag hebben bezocht. Dat valt niet mee, dus we proberen iets dichter langs de kant te varen. Maar net als we het strandje hebben herkend ontdekken we dat we midden in een nettenfuik zijn terecht gekomen. Het leek wel of we ineens omsingeld waren door netten, of ze zich om ons heen sloten. We zullen die stomme toeristen even een lesje leren… Dat lukte prima, want ineens zat de motor vast in een van die netten en het zweet brak ons even uit. Hoe gaan we die netten van de schroef af krijgen? Het zag er niet best uit… We konden de motor elektrisch uit het water liften maar daardoor ging de dikkere touwen alleen maar strakker zitten. Ik kwam er niet bij. Niet zonder hulpmiddel helaas. Ineens bedacht ik me dat er één peddel in de boot lag (wat op zich al raar is als de motor het begeeft trouwens, hoe kom je verder met één peddel?). En met die peddel lukte het me een deel los te krijgen, daarna de motor weer omhoog te zetten en de rest los te maken. Op het eind zat alleen nog een stukje net vast in een soort inham in de motor maar met de peddel lukte het om ook die nog los te krijgen. Toen het net eenmaal los was trok die weg van de boot naar zijn oorspronkelijke plek, we konden daardoor voorzichtig weer een stuk terug varen waardoor we uit de fuiken waren. We bekeken op afstand nog even hoe we dit hadden kunnen voorkomen maar het bleek niet zo verwonderlijk dat dit gebeurde, de markering is niet overal goed zichtbaar. Er wordt gebruik gemaakt van jerrycans en boeien maar ook deels alleen maar bruine “stokken”, die je dus nauwelijks ziet. We hebben er door de spanning helaas vergeten foto’s van te maken.

Maar…. het strandje hebben we gevonden! (klik op de foto voor een vergroting)

strandje banner

Zeilbootjes kijken

We varen terug en voordat we de haven invaren zien we in de baai van Mola een paar prachtige zeilschepen liggen. Die moeten we natuurlijk even van dichtbij bekijken. Een daarvan is een Nederlands schip.

zeilboot blauw

Zeilboot in baai

Dag 2, we varen weer uit…

De jongste is weer redelijk opgeknapt en heeft er zin in. Er wordt al lekker gebekvecht over wie achter het roer mag. We zijn zo vol zin in weer zo’n leuke boottrip dat we er totaal geen erg in hebben dat de zee niet zo heel glad is. In de haven lijkt het ook op kabbelende golfjes en als we de haven uitvaren is er ook nog niets aan de hand. Totdat het gas open getrokken wordt en ik zowat de boot uit stuitert. Stoppen! Gil ik. En dat wordt abrupt gedaan zodat de golf die er aan kwam hopla over mij heen komt. En bedankt. Ik kijk om mij heen en zie dat het erger wordt, de golven. De zee is alles behalve kalm en ik krijg een beetje een unheimlich gevoel hierbij. De jongens niet, die vinden het maar wat fantastisch. Nu ben ik natuurlijk niet zo heel bang uitgevallen, hé kom op, ben zelfs een stoere moeder, dus ik trotseer die golven zo goed als ik maar kan. Maar ik moest toch wel even duidelijk stellen dat die 60 km/pu van 3 dagen ervoor dit keer niet gehaald zou worden.

Ruwe zee

Het is te zien dat de zee niet bepaald glad is hoewel je vanaf zo’n boot (je zit laag) het gevoel hebt dat je echt diepe kuilen ingaat waarna je weer ophoog geduwd wordt. De zee is echt een heel stuk ruwer dan bij de 1e tour.

Il Capitano 2

Ook de jongste blijkt een ware Il Capitano te zijn. Hij geniet enorm van het varen. Een beetje onder bezielend oog van de oudste, die natuurlijk vindt dat hij de meeste ervaring heeft. En dat was natuurlijk ook wel zo, door die 4 uur die hij gevaren had wist hij precies waar de lastige punten waren zoals de rotsen, zeewier en de netten.

jongens op de boot

Geen zeebenen

We varen weer de gehele toer, alleen dit keer zit ik iets minder ontspannen. De jongens willen af en toe natuurlijk hard en dit is redelijk te doen in de wat grotere baaien. Na dik 2,5 uur ben ik er echt wel klaar mee en laat me naar de haven van Porto Azzurro brengen, de jongens gaan nog even in de baai van Capo di Mela “spelen”. Even lekker vol gas de baai door. Boys will be boys tenslotte maar moeders blijkt iets minder vaste zeebenen te hebben en geniet vanaf de zijlijn met ze mee.
Jongens alleen op boot

Dopo Navigato

De jongens varen naar het tankstation, dit keer tanken we zelf af. We wisten de eerste keer niet waar deze zat maar nu wel en doen we het zelf. Wel zo eerlijk omdat je anders een geschat bedrag moet betalen.  We rijden terug naar ons appartement waar ik me stort op het Dopo Navigato. Het bestaat vast niet, maar als er een Apres Ski is, iets wat ik nog nooit gedaan heb, vind ik Dopo Navigato een prachtig alternatief. En zeg nou zelf, zo’n Dopo Navigato terwijl je de zon in zee ziet zakken, is toch een feestje op zich?! Ik zeg Cin Cin!

Jongens varen haven in

Apres varen

zonsondergang

alla prossima

Tutta Bella Italia

Owner and blogger of Tutta Bella Italia

We willen heel graag weten wat je van deze blog post vindt. Vertel het ons hieronder.

14 Comments aan "Isola d’Elba vanaf zee"

avatar
Sorteer:   Nieuwste | Oudste | Meest op gestemd
ivonne
Gast

Wat een leuk idee. Dat soort dingen doen wij eigenlijk nooit. Iets om te onthouden dus!

Sabine Bouwmeester

Wat een mooie plaatjes, wat leuk geschreven. 2 jongens van 17 en 19 is voor mij een ‘ver van mijn bed show’ maar een bootje huren zeker niet! In de netten varen zou ook echt iets voor mij zijn! Het is vast een prachtige vakantie geweest!

Ilona Izabella
Rank deze post met het aantal sterren die jij het waard vindt. :

Wat een avontuur! Dit moet ik echt onthouden voor wanneer mijn jongens ouder zijn, een boot huren en besturen gaan ze echt leuk vinden!

Marjolein
Gast

Wat een leuke ervaring om te doen. Ik ben nog niet eerder op Elba geweest, maar zie dat het een aanrader is om Elba ook vanaf het water te bekijken.

christophe
Rank deze post met het aantal sterren die jij het waard vindt. :

Mooie uitstap, waarom ga ik toch niet meer naar Italië???

Franny Maessen
Gast

Wat leuk om deze stoere Italiaanse boot avonturen te lezen Corine! Samen met drie mannen een boot huren.. Italie vanuit het water ontdekken. Het lijkt me heerlijk!
Je schrijft grappig, het leest fijn weg en maakt me nieuwsgierig naar dit stuk van Italie.

Hip on Trip
Gast

Oe, heerlijk! Doe ik ook altijd zo graag, bootje varen. Leuk beschreven & prachtige foto’s!

Marcella

Onwijs leuk zeg, gaaf avontuur! Mooie omgeving ook, je foto’s zijn geweldig!

Ingrid | de Wereldgenieter
Gast

Wat een leuk avontuur! Ik ben helemaal verliefd op de foto’s van die mooie, kleurrijke dorpjes vanaf het water. Zó heerlijk Italiaans!